Asiantuntija: Laitakaupungeista ja omakotitaloalueista on tulossa asuntomarkkinoiden voittajia 2021

22.01.2021 | Uutiset

Nyt on asuntomyyjän markkinat – 5 vinkkiä kaupankäyntiin

Vuodesta 2021 näyttää tulevan asuntomarkkinoilla laitakaupunkien ja omakotitaloasumisen sesonki. Suuntaus poispäin keskustoista alkoi näkyä jo viime vuonna. Sen voi odottaa vähintäänkin jatkuvan, ellei kiihtyvän. Suuntaus tarkoittaa voittopuolisesti saman paikkakunnan laitakaupunkia ja omakotitaloalueita – Uudellamaalla osittain myös pääkaupunkiseudun ympäryskuntia. Taustalla ovat koronapandemian talousvaikutukset, etätyömahdollisuuksien koheneminen ja halu saada oma piha sekä tilaa. Asuntokaupassa kauppa käy. Markkinoilla on kysyntää enemmän kuin tarjontaa. Epäsuhdassa näkynee tarjonnan puolella virheellinen käsitys, että koronatilanne olisi syönyt kysyntää.

Vuoden 2021 asuntomarkkinoiden trendi saattaa olla isojen kaupunkien laitakaupunkien korostuminen, sanoo Oikotie Asuntojen johtaja Anna Leinonen. Suuntaus poispäin keskustoista alkoi näkyä jo viime vuonna ja tahti näyttää kiihtyvän. Taustalla ovat koronapandemia ja sen laajat yhteiskunnalliset vaikutukset.

– Nyt puhutaan paljon maalle muuttamisesta, mutta todellisuudessa suunta keskustoista ulospäin tarkoittaa voittopuolisesti saman paikkakunnan laitakaupunkia ja omakotitaloalueita. Ja Uudenmaan kohdalla osittain pääkaupunkiseudun ympäryskuntia. Kuten aina, nytkin valtaosa muutoista tehdään paikkakunnan sisällä, Leinonen sanoo.

Asuntokauppa ja asuminen ovat luonnollinen osa jokaisen suomalaisen arkea ja henkilökohtaista taloutta ja elävät siksi tiiviissä symbioosissa yhteiskunnan laajojen talousilmiöiden kanssa.

– Tämänhetkinen normaali on muuttanut arkea, mikä näkyy niinkin, että syntyy muuttohalukkuutta, joka taas konkretisoituu asuntojen kysyntänä. Etätyöt sallivat asumisen melkein missä vain. Se avaa mahdollisuuden tavoitella sitä, missä todella haluaa asua. Jos ei tarvitse ajatella työmatkaa. Oikotien viimesyksyinen tutkimus kertoi omakotitalon olevan ylipäätään suomalaisten ihannekoti. Koronan takia halu saada oma piha ja tilaa vielä korostuu, Leinonen jatkaa.

Pandemian vaikutukset ovat madaltaneet monen maksukykyä, mikä myöskin luo liikettä kauemmas keskustoista, joissa sijaitsevat kalleimmat neliöt.

Asuntohaut yleistyivät 21 prosenttia

Juuri nyt asuntokaupassa kauppa käy. Myytävää on kuitenkin vähemmän kuin kysyntää.

– Oikotie Asunnot -palvelun hakua käytettiin viime vuonna 21 prosenttia useammin kuin vuonna 2019. Haut johtivat peräti 34 prosenttia tiheämmin yhteydenottoon hakijalta myyjälle tai välittäjälle. Kilpailu asunnoista oli kovaa, sillä kohteita tuli myyntiin 15 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Menekissä näkyvät asuntolainojen matalat korot ja ihmisten tulevaisuususko. Tilastokeskus kertoi syksyllä, että suomalaisten usko talouteen on kaikesta huolimatta hyvällä tasolla, Leinonen kertoo.

Myyntiin tulevien kohteiden määrässä puolestaan todennäköisesti näkyy virheellinen käsitys, ettei asunnoille olisi koronatilanteessa menekkiä.

Vuokra-asuntojen puolella sen sijaan on sekä tarjontaa että kysyntää. Tarjontaa värittävät AirBnB-käytössä olleet asunnot sekä työasunnot. Kumpienkin käyttö on romahtanut koronarajoitusten ja etätöiden vuoksi. Kysynnässä puolestaan näkyvät koronakriisin talousvaikutukset.

5 vinkkiä: asuntojen kauppa käy

Onnistuneet asuntokaupat syntyvät panostamalla myynti-ilmoitukseen, valokuviin sekä asettamalla lähtöhinta oikealle tasolle.

1. Kerro asunnostasi kattavasti ja rehellisesti
Asuntokauppa on ostajalle valtava päätös, johon liittyy paljon epävarmuustekijöitä ja huolta. Myyjän kannattaa tukea potentiaalista ostajaa avoimuudella. Se, että saa asunnosta kaiken haluamansa tiedon sujuvasti, nopeasti ja kattavasti, on iso tekijä ostopäätöksessä. Myyjänä kannattaa siis valmistautua selvittämällä tarkat ja kattavat tiedot asunnostaan ennen myymisen aloittamista. Ja tuoda ne tiedot esiin jo myynti-ilmoituksessa.

2. Panosta valokuviin ja videoihin
Stailatut valokuvat ja videoesittely ovat asioita, joita uutta kotia etsivät osaavat nykyään odottaa asuntoilmoituksilta. Jos käytät välittäjää, hänellä voi olla valmiiksi tiedossa video- ja valokuvaajia. Käytit stailistia tai et, valokuviin kannattaa luoda ammattimainen valaistus ja irtotavaraa jättää esille harkitusti. Siisteys on ensiarvoisen tärkeää. Tyylikäs mielikuva on tehokas houkuttelukeino ja kutsuva ensivaikutelma määrittää usein koko kaupantekoa. Harkitse myös droonivideota talosta lintuperspektiivistä. Myynti-ilmoituksessa on tärkeää olla myös pohjapiirrustus.

3. Aseta lähtöhinta sopivan korkeaksi
Omalla hintapyynnöllä voi vaikuttaa lopulliseen hintaan paljon. Tärkeää on tutkia alueen hintataso ja arvioida asunnon kunto. Mahdolliset remontit vaikuttavat myös asunnon myyntihintaan. Oikotien verkkosivuilla on laskuri, jolla saat selville lähtökohtaisen kysynnän ja hinta-arvion asunnollesi. Omaa asuntoa vastaavien kohteiden hakuvahti on myös kätevä apulainen hintatason määrittelemiseen. Asunnonvälittäjillä on hyvä tuntuma yleiseen hintatasoon.

4. Ostaja on ostamassa omaa kotia, ei sinun kotiasi
Keskeneräiset remontit kannattaa saattaa loppuun ennen asunnon myyntiä. Näyttöjä varten asunnon on tärkeää olla siivottu ja pelkistetty. Kotisi omaleimaisuuden korostaminen ei välttämättä ole eduksi. Ostaja on ostamassa asuntoa, ei sinun kotiasi. Etenkin korona-aikana suosiotaan ovat nostaneet etänäytöt videokuvalla.

5. Älä tingi kerralla liikaa
Kiinteällä pyyntihinnalla asuntoa kaupattaessa päädytään yleensä hintaneuvotteluun. Ostajapuolen tarjoukseen vastaaminen on aina tarkka paikka. Liian pieni vastaantulo voi karkottaa ostajan, mutta jokainen myönnytys on sinun kukkarostasi pois. Asunnonvälittäjä voi olla myös avuksi hintaneuvotteluissa ostajan kanssa. Kun haluat maksimoida saamasi hinnan, älä tingi kerralla paljon. Samalla osoitat, että todella pidät asuntoa arvossa.

Lisätietoja:
Anna Leinonen
Oikotie Asuntojen johtaja
puh. 044 331 3395
anna.leinonen@schibsted.fi

Oikotie ja Tori ovat yhdessä Schibsted Suomi. Ne yhdistyivät heinäkuussa 2020. Tori on vertaiskaupan edelläkävijä ja Suomen suurin kauppapaikka, jossa vierailee kuukausittain 2,7 miljoonaa eri kävijää. Vuonna 2020 sivustolla vierailtiin yhteensä noin 431 miljoonaa kertaa ja Toriin jätettiin 13,7 miljoonaa ilmoitusta. Oikotie on asuntojen, liiketilojen sekä rekrytoinnin johtava markkinapaikka Suomessa. Tori ja Oikotie tavoittavat kuukausittain yli puolet suomalaisista ja palveluissa vieraillaan yli 50 miljoonaa kertaa.